zaterdag 26 maart 2022

Kinderpoëzie



Muziekjes

Poes is lief
en poes is zacht. 
Ik aai muziekjes uit haar vacht.

Als ik thuiskom, zit ze klaar. 

Poes en ik verstaan elkaar.

uit Het lijkt wel een feestje Stijn De Paepe Uitgeverij Lannoo (2020)


Het gedichtje met de meeste 'stemmen'.
De favoriet!
Voor de wedstrijd.


Het gedichtje over het 'wrattenzwijn' volgde op de voet.

Slordig

Mijn varkenskot een zwijnenstal?
Wat zou het anders zijn?
Ik ben geen paard en ook geen schaap, ik ben een wrattenzwijn.

Iets doen aan al die kluiten klei en klitten in mijn haar?
Geen sprake van, wij wassen ons maar één keer in het jaar.

Niet slobberen, niet slurpen
en niet smakken? Waarom zou ik? Een flesje Wratweg kopen?
Ben je mal, die wratten hou ik!

Ik heb ze al m’n leven lang,
ze horen bij mijn naam.
Je denkt toch zeker niet dat ik me voor mijn wratten schaam?

***** POËZIESTERREN 2022 – KLEUTERS *****

uit Brave hond! Stoute kat! Bette Westera Uitgeverij Gottmer (2021)





Het gedicht over de hond en het schaap telde het minst aantal stemmen

Zoeken

zoeken zoeken zonneschijn waar zou het slimme hondje zijn

woef woef wáf

zoeken zoeken maneschijn
waar zou het wollen schaapje zijn

bèèh bèèh mèèh

zonneschijn maneschijn
waar zou mijn eigenwijsje zijn woeste wind en sterrenregen waar o waar kom ik jou tegen

kiele kiele híer

***** POËZIESTERREN 2022 – KLEUTERS *****

uit Daar ben je Hans en Monique Hagen Uitgeverij Querido (2020)



We luisterden geboeid naar de gedichtjes,
zochten de diertjes erbij van in onze klas,
speelden met de diertjes

en maakten onze voorkeur uit via 'stemmen'.



***** POËZIESTERREN 2022 – KLEUTERS *****